søndag 16. mai 2010

Dagen før dagen

Så er vi her da, dagen før dagen. Den dagen hele landet pynter seg i bunad, synger nasjonalsangen og spiser så mye is vi bare greier. Denne dagen, 16. mai har mange tradisjoner. Kanskje nesten like mange som selveste 17. mai.

Den gang jeg var ung og budde i den vesle bygda midt i Østfold var det store ting som skjedde. Det var både taler og tog, pølser og is. Og masse sang må vite, siden det var både kor og ungdomsforening som markerte dagen i lag. Og som seg hør og bør var det noen viktige tall å ha i mente:
1814 - Eidsvoll
1815 - Langli
1816 - Skiptvet
...
At de to siste var de lokale postnumrene var det jo viktig å huske...

I seinere år har nok dagen ofte blitt brukt til forberedelser. Stryking av bunadskjorter, finne fram strømper (skal tru om jeg egentlig har noen som er brukende...) sørge for at flagga er slette og ikke minst ute av skapet og klare til å være med i toget. Hva med været? Kan vi greie oss uten paraply?

I år har jeg stort sett tilbrakt dagen forran PC'en. Rett og slett for å komme ajour med ukesbildene våre. Og nå har jeg greid det!!

Og alt det andre? Joda, det er på plass. Nasjonaldagen kan bare komme. Vi er helt klare! Eldstemann trives til og med i dress!! Det var helt tydelig at han er fornøyd med antrekket før morradagen. Og vi andre, vi stiller i bunad.

Kos dere og nyt dagen!

5 kommentarer:

Gladie sa...

Flotte bilder - deilig å være ajour ikke sant :)

Lambi sa...

Tusen takk for hyggelige ord Rønnaug, det varmer en dag man er litt sliten og lei! :) Så bra gutten trives i dress da...unge gutter i dress er jo så sjarmernede! :) Og bunad er sikkert også bra imorgen dor jeg frykter det ikke blir supervarmt for å si det sånn! Igår og dagen før kom det plutselig en varmebluss her men etter tordenskrallene igår kveld har gradens sunket ned til 13 grader igjen...Jaja, er vel blitt en vane det at 17.mai har det med å bli litt kaldere enn vi ønsker...:) Iponert over at du er ajour med sånne ukes LOer. Har ikke begitt meg inn på den veien engang jeg,hehe! ;) Blitt mye kort i det siste men nå må det snart bli litt LOer igjen her på meg! :) Flott med bilde av at det spirer og gror på trærne og at våren er på vei...var selv 5 min ute igår i varmen bortsett fra å holde sofaen, så da tok også jeg noen bilder av spirende busker...for det betyr var, lys, varme og fine dager som jeg gleder meg så masse til! :) Ha en flott dag imorgen! Klem

Bodil sa...

Flotte bilder på ukesLOen din :)
Ble litt orden i hagen i dag, godt å få vekk det verste rasket etter vinteren. Ja snøen er nå borte.Alle hagedyrene er kommet på plass. Måtte jo selvfølgelig bli regn, men fikk da gjort det jeg skulle likevel.
Det er kommet bitte bitte små grønne museører på bjørka også nå.
Bunaden henger i skapet og der henger den godt :) :) Ostekaka står i kjøleskapet og der er den ikke trygg, den skal nok bli spist opp :) :)
Ha en flott 17. mai. Klem :)

Jill sa...

Ha en riktig flott 17.mai imorgen!!!
Klem♥

oheidia sa...

Vel overstått 17. mai! Så koselige bilder du har brukt i den ukesoversikten. Knoppene på gren var jo bare et helt nydelig makrobilde! Det bildet vitner om at våren faktisk er i anmarsj selv om det er litt frem og tilbake i temperatur nå om dagen.

Vi overlevde 17. mai og Leon sovnet klokken 17.00 på madrassen min i stua. Lot han sove i 2 timer og så spiste han kveldsmat og sovnet igjen i senga til pappa'n sin. Så han er hjemme i dag fra skolen med feber. Ante at det måtte være noe som var i veien. Han er ikke typen til å klage så det er altid litt vanskelig å forutsi når han blir syk. Det er mye lettere med søstra hans da :=)

Vi tastes. Klem Heidi