fredag 31. desember 2010

Takk for det gamle

Siste dag i 2010 og den kom med annet vær enn vi har hatt i det siste. Snø og vind rundt hushjørnene.

Dagen blei starta i sofakroken med første bok i Milleniumserien og en god kopp kaffe. Ja, for gode kopper med kaffe kan det bli mange av i tida framover. Inn i huset kom årets forsinka julegave til ho mor: En kaffemaskin! Og med en smule lesing av bruksanvisning har den blitt tatt grundig i bruk.  At noen av de gode koppene trengte to kapsler for å bli skikkelig gode lærte vi da jeg serverte kakao til ungene - en fikk hvit og en fikk svart.... Hmmm... tenke, tenke.... AHA. To kapsler er tingen. De siste morgenen har jeg fått en fredelig stund i stua før ungene våkna. Godt med sånne stunder.

Selv om boka og kaffen har fokus har jo aenkene av og til tatt seg en liten tur tilbake gjennom året. Hvordan var det egentlig, dette året som nå er helt på tampen.

Det kaldeste vi har opplevd i alle fall. Både starten og slutten var av det slaget. Men lykka er at vi har greid oss godt gjennom det hele. Og jammen kan en vende seg til det meste.

Året har brakt med seg en del nyanskaffelser, eller kanskje heller utskiftinger av diverse ting: Vaskemaskin i mai, bil i juli, kamera i oktober og PC i desember. Deilig med nye ting som virker bedre enn de gamle, men det merkes på økonomien...

I september fikk jeg luft under vingene. Studietur til Tyrkia i Paulus og Johannes sine fotspor. En fantasisk opplevelse som faktisk har gitt lyst til å reise mer... Og kanskje kan jeg en gang få gjort noe med bildene jeg tok... Det sviver en tanke om å lage ei fotobok...

Årets julegave fra et par fettere: Twister er veldig kjekt.
Og å leike med kamera og PhotoShop er veldig kjekt for ho mor.

Familien har blitt et år eldre. Eldstemann har kommet i stemmeskiftet og går siste året på barneskolen. Dette er faktisk siste året på lenge uten tenåringer i huset. Snuppa har begynt å få klare meninger om hvordan ho skal kle seg og at jeg ikke skal klippe håret hennes lenger. Minstemann er heldigvis fremdeles kosegutt og muntrsjonsråd. En fin liten flokk har vi i hus.

Og etter 14,5 års ekteskap kan jeg ikke si annet enn at jeg gleder meg til resten av livet her på bruket. Jeg er rett og slett heldig.

Så året 2010 kan få gå over i historien som et godt år for min del.

Tusen takk for følget. Gleder meg til et nytt år med nye muligheter på scrappe, papir- og bloggfonten.

6 kommentarer:

Orlaug sa...

Eit godt nytt år til deg og dine!
Takk for alle fine scrappeting du har vist oss gjennom året.
Ei liknande kaffimaskin er kome i hus er òg, men berre midlertidig......yngstemann tek den nok med seg til Oslo til helga.
"Problemet" er berre at no har bonden og eg verkeleg fått smaken på den gode kaffien, so kanskje me rett og slett kjøper ei til oss sjølve.........

Pauline sa...

Takk for iår og riktig godt nytt år til deg og!

Klem! :-)

Knerten sa...

Så hyggelig med en slik oppsummering, Rønnaug. Enig med deg i at vi har mye å være glade for, og vi fortsetter å glede oss inn i 2011.
Ha en strålende nyttårsfeiring i kveld, og et flott 2011 !
Klem

Rosa sa...

Takk for det som har gått, for fine innlegg, masse inspirasjon, og kjekke kommentarar. Ja, for ikkje å snakke om alle gode stunder i jobbsamanheng ;)

I året som no har begynt syns eg me skal gjere alvor av ein scrappedag igjen!

ha eit godt nytt år, Rønnaug, med den fine gjengen din!

stor klem

oheidia sa...

Så koselig et innlegg! Den kaffemaskinen så bare veldig lekker ut og kan hende jeg også hadde drukket kaffe med en maskin som kan stime melk og lage kaffelatte. For den maskinen der kan helt sikkert det!

Ja, kjenner meg igjen i dine betraktninger rundt unger. Har en 12 åring som ikke vil pynte seg. Julaften ble det kjole men ikke nyttårsaften. Men, jeg tenker at man må velge sine "kamparenaer" og hvordan hun går kledd og hva slags frisyre hun har er jo ikke så viktig. Så, da tar jeg det ganske med ro og håper hun finner det ut selv. Hun er jo ellers ei veldig god og snill jente.

Ønsker deg og dine et godt nytt år og håper året som kommer blir like bra som det som er ferdig.

Stor klem til dere alle!

Hege sa...

hehe.. beklager altså Rønnaug men jeg måtte le litt nå. Du skjønner det at en slik maskin har kommet i huset her også, og for å si det sånn, så ble det nok litt for mye sjoko og litt for lite melk her også første gangen *knis*
Men trøster meg med at øvelse gjør mester, men frykter at jeg kan bli ei skikkelig kaffedame til slutt:S
Test ut muffins oppskriften min sammen med en kopp latte, Yummi!!

Håper du får et flott år også dette året, jeg titter innom bloggen din igjen snart for å se hva du har funnet på for noen kreative sprell;)
Klem Hege.