tirsdag 26. januar 2010

Oppblåst ost, krydder i tilværelsen og Green Gate

En helt vanlig tirsdag. Med skuldrene litt lavere enn de har vært hittil i år. Vi har tross alt kommet oss vel igjennom to krevende helger med konfirmanter - og det med GODE følelser i etterkant. Av en eller annen grunn tok jeg med meg kamera på jobb. Og underveis blei himmelen aldeles helt fantasisk rosa-lilla. Måtte stoppe på Lilandsbrua å fange det inn.

Siden har dagen gått rimelig i ett, om enn i et litt roligere tempo. Har fått rydda litt mer på jobb, fått planlagt og vurdrt en del av det som skal skje utover våren og sørga for at en vedkunde ikke fryser den neste uka. Gubben har begynt å selge ved og jeg har fått meg en koselig kunde på Vangen. Ei søt gammel dame med krykke og digert hus på toppen av en bratt bakke. I dag satte jeg rompa til og freste baklengs opp. Det gikk heldigvis bra - garasjen hennes fikk bare nesten en bulk. Men bilen satte ikke pris på en brå stopp. Det røk godt ut av øra på den mens jeg bar inn veden. (Har fått høre at det er helt normalt for dieselbiler som ikke er kjørt helt varme.)

Etter niddag og en liten lur på sofaen bar det avgårde i skiløypa med tre unger og meg selv. Masse folk som koste seg på Morro på ski. Og ganske mange som trente mer aktivt. Jeg fikk mest trent snakketøyet - det skal også holdes i form ;)

Kristian har begynt å få gastronomiske interesser, så han satte i gang å lage til osteskiver til kveldsmat. Rett nok bare til seg selv, men da var det ikke så vanskelig å henge seg på for oss andre. Det gastronomiske tilsnittet består av krydder. Gastromat er det nye store for de yngste i familien. Men osten var blitt både oppblåst og sprø etter turen i ovenen, så krydderet forsvant fortere enn sand på stamvegen. Er fremdeles ikke helt sikker på hvordan det smaker :)

Til slutt en aldri så liten innrømmelse en vanlig tirsdagskveld. Jeg har visst blitt hekta. Både av venner og av blogger. Green Gate har noen aldeles nydelige ting.

I går svingte jeg innom Fruens Hus (Selv om jeg ikke er gammel nok. Jfr. et tidligere innlegg.). Fruens hus er et krevende sted for lommeboka, og særlig etter at de begynte å ta inn Green Gate. . . Til jul fulgte seks nydelige stetteglass med meg heim. I går hang denne søte bollen seg på. Og om ikke lenge kommer det enda mere nye ting i butikken. Det er faktisk fare for at flere av dem kommer til å bli med meg heim eller til støls.

Jeg blir rett og slett glad av de muntre fargene og vakre mønstrene. Lurer på om det ikke er på tide å bytte ut serviset på kjøkkenet. Det jeg begynte å spare på for neste 30 år siden og som det ikke er noen som helst mulighet for å få tak i mer av. Det som har bilde av fugler og strå på alle deler og passer aller best i en villmarksheim der det kommer dyr ut av veggene. (Hjorten vår, i trappa til andre etasje, teller ikke i den sammenhengen. Trur jeg, da!)

Men det er kanskje best jeg tenker meg om noen ganger til. Om det ikke kunne vært lurt å skrive ønskeliste....????

3 kommentarer:

Lambi sa...

Skjønner at dagene dine er fulle og du har nok å gjøre! Den skålen du har kjøpt deg var bare hetl nydelig...skjønner at slike ting kan få en lett tendens til å bare følge med i handleposen hjem,hihi. :) Det bildet du tok på vei til jobben av morgenhimmelen er noe av det nydeligste jeg har sett på lenge!!! Dette bilde må du jo bare scrappe og lage en skikkelig stemningsfylt side av! :) Ønsker deg en god natt! Klem

Rosa sa...

Du og du for eit vakkert bilde av himmelen! Eg såg òg på vakre fargar, men trur faktisk eg var litt seinare ute enn deg, og at fargane hadde bleikna litt til eg kom dit.

kjekt når ungane begynnar å intressere seg for matlaging - kanskje du slepp lage middag snart? ;)

og ja...Fruens hus og Green Gate er "herlig herlig, men farlig farlig" ;)

ha ein god dag!

P a p i r L a b sa...

Det bildet er bare helt HERLIG Rønnaug!
Og Green Gate er vi vel mange som er blitt betatte av :o)
Skriv ønskeliste du,- kjekt for andre å kunne kjøpe noe de vet du vil sette pris på!
Ha en videre fabelaktig dag!